2022年12月5日月曜日

Blue screen with Windows 10 update

  I needed a backup of my PC, so I decided to pull out my old computer and use it.

The OS of this PC was 2004 with Windows 10 and support was cut off quite old. For updating, I clicked the update assistant of Windows10 (22H2) from the Microsoft page and executed it, but it stopped on the way.


I thought that it was due to the antivirus software Mcafee, so I uninstalled Mcafee. For safety, the virus check is running the antivirus software attached to Windows.

Next, I downloaded ISO image of the Windows 10 to ensure the update. I clicked setup.exe in the downloaded folder. The installation was successful this time.

And I successfully signed in to my account, but got a blue screen. I can't do anything for this.

In order to check the system, I created an account with a password using powershell with administrator privileges( administrator account is alive ). This command is

  net user xxx password /add

, where xxx is account name and password is password phrase.

As a result, I was signed in correctly with this account and there seemed to be no problems.

It seems that the account before the update was broken for some reason. After doing some research online, I figured that a user profile of problematic account was corrupted.


Therefore, as a preliminary preparation, the problematic account was backed up the entire folder using an administrator for repair. To find the user profile in question, right-click the Windows logo on the taskbar and select "System".  And do the following steps:

 System -> Detailed information -> Detailed system information -> Advanced settings - User profile

I deleted the user profile of question account and restarted my computer.

The sin-in went well this time. Finally, restore the required files from backup. If you overwrite all backup files to a new folder, the blue screen appeared again. So if there was the same file when copying, it was skipped.

I am now able to sign in successfully. Some don't have desktop icons, but I made them appear manually.

It's working fine now.

The above is just a record of my personal work. Please do your due diligence before actually doing it. At your own risk.

Windows10の更新でブルースクリーン発生

パソコンのバックアップが必要になってきたので、古いパソコンを引っ張り出してきて使うことにました。

OSがWindpus10の2004でだいぶ古くサポートが切れていいました。とりあえず、マイクロソフトのページからWondows10 22H2にする更新アシスタントをクリックして実行しましたが途中で止まってしまいました。

おそらく、ウイスル対策ソフトMcafeeのせいだろうと考え、ウイルス対策ソフトをアンインストールしました。安全のためウイスルスチェックはWindows付属のウイルスソフトを動作させました。

今度は、更新を確実にするためWindows10のISOイメージをダウンロードしました。ダウンロードしたフォルダーのsetup.exeをクリックしてインストールすると今度はうまく成功しました。

これで成功かと思いアカウントにサインインするとブルースクリーンで真っ黒です。これでは何もできません。

システムを確認するため、管理者権限でパワーシェルからパスワード付のアカウントを作成しました。コマンドは

  net user アカウント名 パスワード /add

です。

 このアカウントでサインインすると正しくサインされ問題はありません。

更新前のアカウントが何らかの原因で壊れたものと思われます。いろいろネットで調べた結果、ユーザープロファイルが壊れているのではと推測しました。


そこで前準備として、管理者(これは生きている)でユーザフォルダの問題のアカウントのフォルダを丸ごとバックアップしました。それからタスクバーのウィンロゴを右クリックして

 システム->詳細情報->システムの詳細情報->詳細設定-ユーザプロファイル

から問題のアカウントを削除して、パソコンを再起動しました。

 今度はログインがうまくゆきました。バックアップ全部を戻すと結局、またブルースクリーンが現れるのでコピーするときに同じファイルがあればスキップさせました。

これでうまくサインインできるようになりました。デスクトップのアイコンがないものもありますが、手動で表示させました。

いまは調子よく動いています。

かれこれ2週間程度かかりました。

以上は、あくまで個人的な作業の記録です。自己責任でお願いします。



0 件のコメント: